Rulmenții sunt componente esențiale în industrie, utilizate pentru a reduce frecarea dintre suprafețele în mișcare și pentru a sprijini sarcini radiale și axiale.
Aceștia sunt fabricați în diverse forme și dimensiuni, fiecare tip fiind optimizat pentru anumite aplicații. Un aspect important al rulmenților este codificarea lor, care indică dimensiunea, tipul și caracteristicile specifice ale fiecărui rulment.
Tipurile principale de rulmenți
1. Rulmenți cu bile
Acești rulmenți sunt cei mai des utilizați și sunt caracterizați printr-o serie de bile între două inele metalice. Sunt ideali pentru aplicații cu turații mari și sarcini moderate.
- Rulmenți radiali cu bile – potriviți pentru sarcini radiale și axiale moderate.
- Rulmenți cu contact unghiular – suporta sarcini axiale mai mari decât rulmenții radiali standard.
- Rulmenți cu bile pe două rânduri – oferă o capacitate mai mare de încărcare radială.
2. Rulmenți cu role cilindrice
Acest tip de rulment este conceput pentru a suporta sarcini mari și este utilizat în echipamente industriale grele. Modelele includ:
- Seria NU – inel interior liber, permite deplasarea axială într-o direcție.
- Seria N – permite deplasarea axială în ambele direcții.
- Seria NJ – permite un anumit grad de deplasare axială într-o singură direcție.
- Seria NUP – conține un inel suplimentar pentru fixare axială.
3. Rulmenți cu role conice
Acest tip de rulment este utilizat pentru sarcini combinate (radiale și axiale) și este prezent frecvent în industria auto și în echipamente grele.
4. Rulmenți cu role sferice
Acești rulmenți sunt capabili să compenseze erorile de aliniere și sunt utilizați în condiții de sarcină foarte mare.
5. Rulmenți cu ace
Sunt rulmenți cu role cilindrice de diametru mic, utilizați în spații restrânse și pentru aplicații care necesită sarcini mari.
Semnificația prefixelor și sufixelor utilizate la rulmenți
Prima cifră sau literă din seria rulmentului reprezintă tipul de rulment, astfel:
0 | Rulmenți cu bile cu contact unghiular cu două rânduri |
1 | Rulmenți cu bile auto-aliniați |
2 | Rulmenți cu role auto-aliniați și rulmenți cu role auto-aliniați |
3 | Rulmenți cu role conice |
4 | Rulmenți adânci cu bile cu două rânduri |
5 | Rulmenți cu bile |
6 | Rulmenți cu bile adânci |
7 | Rulmenți cu bile cu contact unghiular |
8 | Rulmenți axiali cu role cilindrice |
N | Rulmenți cu role cilindrice |
U | Introduceți rulmenți cu bile |
QJ | Rulmenți cu bile de contact în patru puncte |
Sufixe comune utilizate la rulmenți
Cod | Semnificație |
---|---|
ZZ | Scuturi metalice pe ambele părți, protejează împotriva prafului |
2RS | Garnituri de cauciuc pe ambele părți, etanșare superioară împotriva murdăriei și umezelii |
C3 | Joc radial intern mărit, utilizat în aplicații cu temperaturi ridicate sau viteze mari |
C4 | Joc radial și mai mare decât C3, utilizat în condiții extreme |
N | Inel interior fără colivie, permite deplasare axială într-o direcție |
NU | Inel exterior fix, inel interior liber pentru deplasare axială |
NJ | Inel interior cu un umăr suplimentar, pentru sarcini axiale limitate |
NUP | Rulment cu un inel suplimentar pentru fixare axială |
NA | Rulment cu ace și inel interior separabil |
K | Colivie cu role, fără inele, utilizată ca ansamblu de rulare |
E | Rulment îmbunătățit cu capacitate de încărcare mai mare |
TVP | Colivie din poliamidă pentru greutate redusă și frecare scăzută |
M | Colivie din alamă pentru rezistență mecanică superioară |
P5, P6 | Precizie ridicată, utilizată în aplicații industriale precise |
T | Rulment cu role conice |
W | Rulment rezistent la umiditate și apă |
H | Rulment ranforsat, cu rezistență mecanică îmbunătățită |
X | Design modificat pentru performanță îmbunătățită |
V | Tratament special de suprafață pentru o durată de viață mai lungă |
D | Rulment cu un sistem special de lubrifiere |
Prefixe pentru parti componente ale rulmentului
Prefix | Semnificatie |
AS | saiba axiala subtire |
E | saiba de fus a rulmentului axial cu bile |
GS | saiba de carcasa a rulmentului axial cu role/ace |
K | Colivie cu corpuri de rostogolire |
L | Inel liber al rulmentului demontabil |
LS | saiba axiala groasa |
R | Rulment demontabil fara inel liber |
W | saiba de fus a rulmentului axial cu bile |
WS | saiba de fus a rulmentului axial cu role/ace |
XQ | colivie din tablă, construcție cu geometrie și gradul de finisare optimizate |
J2Q | colivie din tablă,construcție cu geometrie și gradul de finisare optimizate, dimensiuni aliniate la ISO |
ZE | Rulmenti pentru instalatii electrice |
Prefixe pentru materialul rulmentilor
Prefix | Semnificatie |
C | Rulment din material ceramic |
HC | Rulment cu bile sau role din material ceramic (rulment hibrid) |
HCS | Rulment cu bile sau role din material ceramic, etansat |
S | Rulment din otel inoxidabil |
XC | Rulment X-life (brand de la FAG) |
Sufixe pentru constructia exterioara a rulmentului
Sufix | Semnificatie |
K | Alezaj conic 1:12 |
K30 | Alezaj conic 1:30 |
N | Canal circular pe inelul exterior pentru inel de oprire |
NR | Canal circular pe inelul exterior cu inel de oprire |
N2 | Doua canale inclinate, diametral opuse, pe inelul exterior |
OSR | Rulment Y fara element de fixare |
R | Guler pe inelul exterior |
S | Gauri(3) si canal de ungere pe inelul exterior |
SY | Gauri(3) de ungere pe inelul exterior |
X | Dimensiuni de legatura modificate conform standardelor(ISO) |
2GS | Rulment axial cu doua saibe de carcasa |
2WS | Rulment axial cu doua saibe de fus |
Sufixe pentru etansarea rulmentului
Sufix | Semnificatie |
LS | saiba de etansare pe o parte la rulmenti cu role cilindrice |
RSD | saiba de etansare fara contact pe o parte |
RSR (RS) | saiba de etansare pe o parte |
RSRN | saiba de etansare pe partea opusa canalului circular pentru inel de oprire |
RSRNR | saiba de etansare pe partea opusa canalului circular cu inel de oprire |
ZR (Z) | saiba de protectie pe o parte |
ZRN | saiba de protectie pe partea opusa canalului circular pentru inel de oprire |
ZRNR | saiba de protectie pe partea opusa canalului circular cu inel de oprire |
2LS | saiba de etansare pe ambele parti la rulmenti cu role cilindrice |
2RSD | saiba de etansare fara contact pe ambele parti |
2RSR | saiba de etansare pe ambele parti |
2ZR | saiba de protectie pe ambele parti |
RS | Rulment cu o parte prevăzută cu (sau fără) o garnitură de contact din cauciuc nitrilic (NBR) cu schelet de oțel |
RS1 | Rulment cu o parte prevăzută cu o etanșare de contact din cauciuc nitrilic (NBR). |
RS1Z | Rulment cu o parte prevăzută cu o garnitură de contact din cauciuc nitrilic (NBR) din oțel și cealaltă parte cu un capac de praf din oțel presat |
RS2 | Rulment cu o parte prevăzută cu o garnitură de contact din cauciuc fluor (FPM) cu schelet de oțel |
RSH | Rulment cu o parte prevăzută cu o etanșare de contact din cauciuc nitrilic (NBR). |
RSL | Rulment cu o parte prevăzută cu o etanșare cu schelet de oțel din cauciuc nitrilic (NBR) cu frecare redusă |
RZ | Rulment cu o parte prevăzută cu o etanșare cu schelet de oțel din cauciuc nitrilic (NBR) cu frecare redusă |
2RS | Rulment cu ambele părți prevăzute cu (sau fără) o garnitură de contact din cauciuc nitrilic (NBR) cu schelet de oțel |
2RS1 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu o etanșare de contact din cauciuc nitrilic (NBR). |
2RS2 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu o garnitură de contact din cauciuc fluor (FPM) cu schelet de oțel |
2RSH | Rulment cu ambele părți prevăzute cu o etanșare de contact din cauciuc nitrilic (NBR). |
2RSL | Rulment cu ambele părți prevăzute cu o etanșare cu schelet de oțel din cauciuc nitrilic (NBR) cu frecare redusă |
2RZ | Rulment cu ambele părți prevăzute cu o etanșare cu schelet de oțel din cauciuc nitrilic (NBR) cu frecare redusă |
Z | Rulment cu o parte prevăzută cu un capac de praf din oțel presat |
2Z | Rulment cu ambele părți prevăzute cu capace de praf din oțel presat |
2F | Rulment cu ambele părți prevăzute cu garnituri de contact standard și flinger normal suplimentar |
2LS8 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu garnituri de contact ranforsate din cauciuc sintetic |
2RF | Rulment cu ambele părți prevăzute cu etanșări de contact standard și flinger suplimentar din cauciuc |
2RS1 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu garnituri de contact ranforsate din cauciuc nitrilic |
VP076 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu capace de praf din oțel presat |
CS | Rulment cu o parte prevăzută cu o etanșare de contact din cauciuc nitrilic (NBR). |
CS2 | Rulment cu o parte prevăzută cu o garnitură de contact din cauciuc fluor (FPM) cu schelet de oțel |
CS5 | Rulment cu o parte prevăzută cu un schelet de oțel din cauciuc nitrilic hidrogenat (HNBR) |
2CS | Rulment cu ambele părți prevăzute cu garnituri de contact din cauciuc nitrilic din oțel (NBR). |
2CS2 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu garnituri de contact din cauciuc fluor (FPM) cu schelet de oțel |
2CS5 | Rulment cu ambele părți prevăzute cu o schelet de oțel din cauciuc nitrilic hidrogenat (HNBR) |
A | Design interior modificat, aceleași dimensiuni exterioare. De exemplu: 4210 A indică un rulment adânc cu bile cu două rânduri, fără fante de umplere; 3220 A indică un rulment cu bile de contact unghiular cu două rânduri cu un unghi de contact de 30° |
AC | Rulment cu bile de contact unghiular cu un singur rând cu un unghi de contact de 25° |
ADA | Canelură de oprire îmbunătățită pe inelul exterior, inel interior despicat cu un inel fix |
B | Design interior modificat, aceleași dimensiuni exterioare. De exemplu: 7224 B indică un rulment cu bile de contact unghiular cu un singur rând cu un unghi de contact de 40°; 32210 B indică un rulment cu role conice cu un unghi de contact mai mare |
Bxx(x) | Combinația lui B cu un număr din două sau trei cifre, indicând unele variante fără sufix adecvat. De exemplu: B20 indică o toleranță restrânsă la lățime |
C | Design interior modificat, aceleași dimensiuni exterioare. De exemplu: 21306 C indică un rulment sferic cu role cu două cuști de tip fereastră din oțel presat, fără flanșe pe inelul interior și un inel de ghidare centrat pe inelul interior |
CA | 1, rulment cu role sferice de tip C cu o cușcă din alamă prelucrată, flanșe pe ambele părți ale inelului interior și un inel de ghidare centrat pe inelul interior; 2, rulment de pereche asortat universal, cu joc axial mai mic decât grupul normal (CB) |
CAC | Ghidare îmbunătățită a rolelor pentru rulmenții sferici cu role de tip CA |
CB | 1, Rulment pereche asortat universal cu joc axial normal atunci când este aranjat spate în spate sau față în față; 2, rulment cu bile de contact unghiular cu două rânduri, cu joc axial specific |
CC | 1, rulment cu role sferice de tip C cu ghidare îmbunătățită a rolei; 2, rulment de pereche asortat universal cu joc axial mai mare decât grupul normal (CB) atunci când este aranjat spate în spate sau față în față |
CLN | Rulment cu role conice cu bandă de toleranță îngustă la lățime și lățime totală |
CL0 | Precizia este conformă cu ANSI/ABMA 19.2:1994 clasa de toleranță 0, utilizată pentru rulmenții imperiali cu role conice |
CL00 | Precizia este conformă cu ANSI/ABMA 19.2:1994 clasa de toleranță 00, utilizată pentru rulmenții imperiali cu role conice |
CL3 | Precizia este conformă cu ANSI/ABMA 19.2:1994 clasa de toleranță 3, utilizată pentru rulmenții imperiali cu role conice |
CL7C | Rulmenți cu role conice cu caracteristici speciale de frecare și precizie de rotație mai mare |
CN | Jocul radial normal, utilizat de obicei numai în combinație cu următoarele litere pentru a indica intervale de joc mai înguste sau deplasate |
CV | Design intern îmbunătățit, rulment complet cu role cilindrice |
Sufixe pentru colivia rulmentului
Sufix | Semnificatie | Exemplu |
F | Colivie masiva din otel | 51412FP |
J | Colivie din tabla de otel | 22319ES.JPA.T41A |
L | Colivie masiva din aliaj usor | 81117LPB |
M | Colivie masiva din alama | QJ304MPA |
SE | Colivie sinterizata | 81226SEB |
T | Colivie masiva din rasini fenolice cu insertie textia | B7001C.T.P4S.UL |
TV | Colivie masiva din poliamida cu fibra de sticla | 7210B.TVP |
Y | Colivie din tabla de alama | 21307E.YPB |
Tipul coliviei | ||
A | Ghidata pe inelul exterior | QJ304MPA |
B | Ghidata pe inelul interior | 20316MB |
H | Cu retinerea axiala a corpurilor de rostogolire | 3208B.TVH |
P | Cu ferastruici | 7209B.TVP |
1, 2, 3 | Varante constructive | NU1028M1 NJ204E.TVP2 |
Sufixe pentru clasa de tolerante a rulmentului
Sufix | Semnificatie | Exemplu |
P2 | Clasa de tolerante 2, mai precisa decat P4 | 6204P2 |
P4 | Clasa de tolerante 4, mai precisa decat P5 | 6204P4 |
P4S | Clasa de tolerante speciala pentru rulmenti radial-axiali cu bile de precizie ridicata (tolerante de forma P4 si tolerante de bataie P2) | B7001C.T.P4S.UL |
P5 | Clasa de tolerante 5, mai precisa decat P6 | 6204P5 |
P6 | Clasa de tolerante 6, mai precisa decat PN(P0) | 6204P6 |
P6X | Clasa de tolerante 6X, mai precisa decat PN(P0) la rulmentii radial-axiali cu role conice | 32205P6X |
PN(P0) | Clasa de tolerante normala | 6204(fara simbol) |
SP | Clasa de tolerante speciala pentru rulmenti de precizie ridicata (tolerante de forma P5 si tolerante de bataie P4) | NN3017ASK.M.SP |
UP | Clasa de tolerante speciala pentru rulmenti de precizie ridicata (tolerante de forma P4 si tolerante de bataie P2) | 234417M.UP |
Q3 | Clasa de tolerante mai precisa decat PN(P0) la rulmentii radial-axiali cu role conice cu dimensiuni in inci | K3780/3720.Q3 |
Sufixe pentru grupa de joc a rulmentului
Sufix | Semnificatie | Exemplu |
C1 | Grupa de joc 1, joc mai mic decat C2 | 6204C1 |
C2 | Grupa de joc 2, joc mai mic decat CN | 6204C2 |
C3 | Grupa de joc 3, joc mai mare decat CN | 6204C3 |
C4 | Grupa de joc 4, joc mai mare decat C3 | 6204C4 |
C5 | Grupa de joc 5, joc mai mare decat C4 | 6204C5 |
CN(C0) | Grupa de joc N(normala), joc normal | 6204(fara simbol) |
NA | Joc pentru rulmenti radiali cu role cilindrice cu elemente neinterschimbabile | NU1009M.C1NA |
A… | Joc axial special, exprimat in m | 31316.A100.140N11CA |
R… | Joc radial special, exprimat in m | 6210.R10.30 |
Sufixe pentru stabilitatea termica a rulmentului
Sufix | Semnificatie | Exemplu |
SN(S00) | Stabilitate termica normala (pana la temperatura de 120C | Fara simbol |
S0 | Stabilitate termica pana la temperatura de 150C | Fara simbol |
S1 | Stabilitate termica pana la temperatura de 200C | 6212C3.S1 |
S2 | Stabilitate termica pana la temperatura de 250C | 6212C3.S2 |
S3 | Stabilitate termica pana la temperatura de 300C | 6212C3.S3 |
S4 | Stabilitate termica pana la temperatura de 350C | 6212C3.S4 |
A | Stabilitate termica numai la inelul exterior | 6212C3.S1A |
B | Stabilitate termica numai la inelul interior | 6212C3.S1B |
Sufixe pentru aranjamentul in set a rulmentilor
Sufix | Semnificatie | Exemplu |
DB | Set de doi rulmenti montati in O (spate in spate) | 7208B.TVP.DB |
DF | Set de doi rulmenti montati in X (fata in fata) | 7208B.TVP.DF |
DT | Set de doi rulmenti montati in tandem | 7208B.TVP.DT |
TBT | Set de trei rulmenti montati in O + tandem | 7208B.TVP.TBT |
TFT | Set de trei rulmenti montati in X + tandem | 7208B.TVP.TFT |
TT | Set de trei rulmenti montati in tandem | 7208B.TVP.TT |
QBC | Set de patru rulmenti montati in tandem + O + tandem | 7208B.TVP.QBC |
QBT | Set de patru rulmenti montati in O + tandem + tandem | 7208B.TVP.QBT |
QFC | Set de patru rulmenti montati in tandem + X + tandem | 7208B.TVP.QFC |
QFT | Set de patru rulmenti montati in X + tandem + tandem | 7208B.TVP.QFT |
QT | Set de patru rulmenti montati in tandem | 7208B.TVP.QT |
U | Rulment in executie universala – poate fi utilizat in orice fel de aranjament (O, X, tandem) | 7208.TVP.U |
UA | Rulment in executie universala pentru set cu joc | 7208.TVP.UA |
U0 | Rulment in executie universala pentru set cu joc zero | 7208.TVP.U0 |
L | Set de rulmenti sau rulment in executie universala cu pretensionare usoara | 7208B.TVP.DBL 7208.TVP.UL |
M | Set de rulmenti sau rulment in executie universala cu pretensionare medie | 7208B.TVP.TFTM 7208.TVP.UM |
H | Set de rulmenti sau rulment in executie universala cu pretensionare grea | 7208B.TVP.QTH 7208.TVP.UH |
SS = Rulmenți din inox.
Cum să alegi rulmentul potrivit?
Alegerea rulmentului potrivit depinde de mai mulți factori, inclusiv:
- Tipul de sarcină (radială, axială, combinată)
- Viteza de rotație
- Condițiile de funcționare (temperatură, umiditate, contaminanți)
- Precizia necesară
- Durabilitatea și întreținerea
Concluzie
Rulmenții sunt componente esențiale în orice echipament industrial, iar înțelegerea codificării lor ajută la alegerea corectă pentru fiecare aplicație.
Cunoașterea sufixelor și prefixelor utilizate la rulmenți este crucială pentru a evita defecțiunile premature și pentru a maximiza eficiența echipamentelor.
Indiferent de aplicație, un rulment bine selectat asigură performanță optimă și o durată de viață îndelungată.
Bibliografie:
- https://www.aubearing.com/ro/the-ultimate-guide-to-bearing-model-codes/
- https://www.bearingshop.ro/blog/httpswwwbearingshoprorulmentiblogsimbolizarea-rulmentilor
- https://www.adeko.ro/simbolizarea.php
Lasă un răspuns